tisdag 18 april 2017

18 april Ebubambola

Äntligen regnar det!! Både i natt och igår natt har det regnat större delen av natten. Inte skyfall, som bara spolar bort jord, utan stadigt ihållande, vattnande regn. Det är verkligen något som grödorna behöver. Vägarna har klarat regnet bra hittills. Elen har bara varit borta kortare perioder.

På dagens mottagning väntade jag pojken med skabb och svåra infektioner på händerna, men han kom inte på planerat återbesök. Det är ganska vanligt att patienter uteblir. Man är inte van att ha en kontinuerlig tillgång till sjukvård utan i stället van att söka den sjukvård som finns när situationen blir olidlig. Men en sån här gång blir fördelarna med vår organisation tydlig. Volontärerna i klinikernas hälsokommitte har upptagningsområdet uppdelat mellan sig och vederbörande volontär kommer att söka upp familjen och påminna/övertala dem att komma nästa vecka.




I höst är det val i Kenya. Om jag förstått det rätt väljer man på alla nivåer, president, parlament och regionala styren. Det finns 2 stora partier (?) och massor med små. Man har personval och idag var en politiker på kampanj utanför kyrkan där vi hade vår mottagning. Det samlades mycket folk, musik och tal, folk som skanderade. Jag fick höra att han pratade, delade ut lite pengar och sen åkte igen.





Idag har jag köpt mig en souvernir från Kenya. På bilden från Merhabs kyrka ser man ett fyrkantigt bräde som är ett rytminstrument. För någon vecka sedan såg jag ett likadant i kyrkan i Ebubambola, där vi har vår klinik. Det visar sig att ordföranden i hälsokommitten känner en man som tillverkar sådana och nu är jag lycklig ägare.









































































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar